ملو بوک
0

نگاهی به کتاب غرور و تعصب اثر جین آستین

غرور و تعصب
بازدید 818

کتاب غرور و تعصب یکی از نام آشناترین رمان‌های عاشقانه جهان است. نویسنده این کتاب جین آستین در سن 21 سالگی این کتاب را نوشت. این نویسنده معروف انگلیسی پس از گذشت هفده سال در سال 1813 موفق به چاپ کتاب خود شد.

این رمان برجسته‌ترین اثر جین آستین بوده است که تاکنون اقتباس‌های ادبی و سینمایی بسیاری از آن صورت گرفته است. تا به امروز، کتاب غرور و تعصب هم‌واره در لیست پرطرف‌دارترین کتاب‌ها در سراسر جهان بوده است.

نویسنده در این کتاب به خوبی توانسته تصویری از جامعه انگلستان و آداب و رسوم در قرن نوزدهم ارائه دهد.

خلاصه کتاب غرور و تعصب

خانواده‌ی بنت صاحب پنج دختر هستند که به ترتیب جین، الیزابت، مری، لیدیا و کیتی. جین زیباترین و  باوقارترین دختر خانواده است که خواستگاران فراوانی دارد. الیزابت راوی داستان، عاشق کتاب است و شخصیتی مستقل و مغرور دارد. مری که زیبایی ظاهری‌اش در حد دیگر خواهرانش نیست، به نوازندگی پیانو می‌پردازد. کیتی و لیدیا نیز دوقلوهای بازیگوش خانه هستند. از آن‌جایی‌ که آقای بنت فرزند پسری ندارد، طبق قانون پس از مرگ دارایی‌هایش به کشیشی به نام ویلیام کالینز می‌رسد. به همین جهت تنها راه‌ حل آن‌ها این است که حداقل یکی از دختران‌شان با خانواده‌ای ثروتمند وصلت کند تا بدین ترتیب بتواند از خانواده خود حمایت مالی کند.

وقتی خانم بنت از آمدن جوانی پولدار به نام آقای بینگلی به شهرشان باخبر می‌شود، همسرش را راضی می‌کند تا به دیدار او برود. خانواده‌ی بنت در مهمانی رقصی که به مناسبت ورود بینگلی در شهر برگزارشده، دعوت می‌شوند. در این مهمانی، بینگلی به جین دل می‌بازد.

درباره کتاب

وضعیت اجتماعی آن زمان انگلستان و مشکلاتی که زنان با آن روبرو بودند به‌ خوبی در کتاب به نمایش درآمده است. در طول داستان، زنانی متفاوت روایت می‌شوند که هرکدام نمایان‌گر یک طرز فکر رایج در جامعه‌اند. شارلوت که زنی تابع عرف بوده و تمام خواسته‌اش یک زندگی خانوادگی آرام است؛ لیزی که شخصیتی عاشق‌پیشه دارد و نمی‌خواهد صرفاً برای پول با کسی ازدواج کند؛ لیدیا که دختری ساده است که به‌ راحتی توسط ویکام فریب می‌خورد و بانو کاترین که زنی سنتی و مغرور بوده و تربیت الیزابت را مردود می‌داند. نویسنده موفق می‌شود تا تمامی شخصیت‌ها را به ‌نوعی خلق کند که خواننده آن‌ها را واقعی و ملموس بداند.

نکته‌ی اصلی این کتاب این است که با وجود عرف سخت‌گیرانه‌ی جامعه‌ی انگلستان در قرن نوزدهم، عشق برنده اصلی داستان است.

از این رمان فیلم سینمایی جذابی به کارگردانی جو رایت ساخته شده است. نایتلی در نقش الیزابت در این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *