ملو بوک
0

معرفی و بررسی کتاب آخرین نامه‌ معشوق

کتاب آخرین نامه‌ معشوق
بازدید 806

کتاب آخرین نامه‌ معشوق نام هشتمین اثر جوجو مویز نویسنده محبوب انگلیسی است.

این نویسنده پس از انتشار این کتاب توانست برای دومین بار جایزه رمان عاشقانه بریتانیا را در سال 2011 از آن خود کرد.

او تنها نویسنده‌ای است که برای دو کتاب میوه خارجی  در سال 2004 و آخرین نامه معشوق موفق به کسب این جایزه گردیده است.

در این بخش از ملوبوک به معرفی این رمان پرداخته‌ایم.

داستان کتاب آخرین معشوق

طبق گفته جوجو مویز ایده اصلی این کتاب هنگامی که در یک کافه بوده به ذهنش خطور کرده است.

مویز در کافه شاهد گفتگوی زنانی بوده که در خصوص پیام کوتاه و نحوه برقراری ارتباط از طریق آن و پیامی که می خواستند ارسال کنند بحث می کردند. این گونه شد که مویز تصمیم گرفت تا با نوشتن رمانی عاشقانه در خصوص نامه‌های عاشقانه توسط دو زن در دو زمان مختلف به نام های جنیفر و الی،حس نوستالژیک نامه نگاری در زمان‌های گذشته را برای علاقه مندان مطالعه بازسازی کرده و تاثیر نامه در زندگی این افراد را روایت کند.

داستان کتاب نامه آخرین معشوق با روایت وضعیت جنیفر در یک بیمارستان شروع می‌شود.

جنیفر در ابتدای دهه 1960 بعد ار یک تصادف در بیمارستان بستری شده و پس از به هوش آمدن، حافظه خود را از دست می‌دهد. او هیچ چیز از زندگی گذشته و شوهر خود را به یاد نمی‌آورد.

در ادامه جنیفر نامه‌هایی را مطالعه می‌ کند که ظاهرا توسط معشوقه‌ وی برایش نوشته شده‌‌اند. در ادامه داستان جنیفر پس از پیدا کردن و مطالعه نامه‌ها گرفتار سردرگمی شده و اتفاقاتی برایش پیش می‌آید و در نهایت تصمیمش برای ادامه زندگی روایت می‌گردد.

درباره کتاب

کتاب آخرین نامه‌ معشوق با فاصله کمی از من پیش از تو منتشر شد و مربوط به دوره پرکار نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی می‌ باشد.

اما درواقع محبوبیت و شهرت من پیش از تو  بسیار بیشتر از سایر آثار این نویسنده است و به گفته خود نویسنده مردم او را با این کتاب می‌شناسند.

کتاب آخرین نامه‌ معشوق مانند سایر کتاب‌‌هایی که توسط جوجو مویز نوشته شده‌اند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب برای چند ماه در صدر پرفروش‌ ترین کتاب‌های انگلستان قرار داشته است.

خلاصه داستان

کتاب آخرین نامه معشوق، یک ماجرای عاشقانه را از دو دهه متفاوت به تصویر می‌کشد. در سال 1960 جنیفر استرلینگ زمانی که در بیمارستان چشم بازی می‌کند، هیچ چیز را به خاطر نمی‌آورد، نه تصادفی که کار او را به آن‌جا کشانده و نه شوهر و نه حتی نام خودش را. او در ادامه جستجوی هویت فراموش شده خود، به نامه‌ای برمی‌خورد که با رف B امضا شده است و از طرف مردی بود که گویی حاضر است همه چیز را به خاطر او نیز به خطر بیندازد.

حدود چهل سال بعد، در سال 2003 این نامه به طور کاملا اتفاقی به دست یک خبرنگار می‌رسد و او مشتاقانه برای فهمیدن این که آیا سرانجام ماجرای آنان پایان خوشی داشته است یا خیر، به دنبال یافتن نشانه‌هایی از ماجرای آن عشاق ناشناس می‌افتد.

رمان آخرین نامه معشوق هشتمین رمان بلند جوجو مویز یه شمار می‌رود که در سال 2010 چاپ و منتشر شد. این رمان با عنوان اصلی The Last Letter from your lover  توسط کتایون اسماعیلی و همچنین متین کریمی به فارسی ترجمه شده است.

سبک نگارش جوجو مویز

می‌توان گفت جوجو مویز در سبک روایت داستان‌های خود استاد است؛ مانند کتاب دختری که رهایش کردی و میوه خارجی این رمان با محوریت شخصیت‌های زن و روایت داستان موازی در زمان حال و گذشته روایت بسیاری زیبایی را برای مخاطب خود ترسیم کرده است که با گذشت زمان خوانندگان با آن خو گرفته و به سبک این نویسنده علاقه‌مند شده‌اند.

این نویسنده در هر یک از کتاب‌های خود از یک شی برای ارتباط دو زمان مختلف و همچنین در هم تنیدن زندگی‌‌ها و حوادث رخداده برای شخصیت‌های داستان نیز بهره می‌گیرد، در کتاب میوه خارجی این شی آرکادیا است و در کتاب دختری که رهایش کردی یک نقاشی است. در کتاب آخرین نامه معشوق همان گونه که از اسم آن پیدا است این‌بار از نامه‌ها برای ساخت تونل زمان استفاده کرده است و این کار را بسیار هنرمندانه انجام داده است.

این کتاب برای چه افرادی ناسب است؟

این رمان جذاب برای تمامی افرادی که از خواندن رمان‌های عاشقانه لذت می‌برند؛ مناسب است.

بخشی از متن کتاب

ظرف میوه‌ای را کنار تختش گذاشتند. دوباره چشمانش را باز کرد، نگاهش روی ظرف میوه ثابت ماند. دیگر آن شبح رنگش و پای گچ گرفته‌اش برایش اهمّیتی نداشت. با خوشحالی تمام توانست دستش را حرکت دهد. گفت:‌ «انگور انعکاس آن در درون مغزش، انگور… خیلی مهم بود. انگار موقعیتش را در شرایط جدید اثبات می‌کرد؛ بعد با همان سرعتی که آمده بودند غیبشان زد، در غبار آبی تیره‌ای که اطراف او بود، محو شدند. کمی بعد بوی تنباکو به مشامش رسید. صدایی با تردید و شاید هم شرمگین گفت:‌» جنیفر؟ جنیفر؟ صدای مرا می‌شنوی؟» صدا خیلی بلند بود و او را آزار می‌داد.

-جنی عزیزم،، منم!

نمی‌دانست آیا دوباره به او اجازه خواهند داد انگورها را بیند یا نه. خیلی برایش مهم بود. تر، تازه، بنفش. سفت و آبدار

مطمئنید می‌تواند صدای مرا بشنود؟

کاملاً، امّا ممکن است حرف زدن برایش مشکل باشد.

پچ پچ‌هایی شنید که از آنها سر درنیاورد. شاید هم برایش اهمّیتی نداشت چه می‌گویند تا با دقّت گوش بدهد.

هیچ چیز روشن نبود. آرام گفت:‌ » می‌توانی…»

مغزش که آسیب ندیده؟ در تصادف؟ نکند حافظه‌اش را از دست…!

همان طور که گفتم، ضربهٔ بدی به سرش خورده، امّا جای نگرانی نیست.

صدای کاغذ آمد. انگار کاغذهایی را روی هم می‌کشیدند.

نه شکستگی، نه ورم. امّا خوب، این موارد گاهی غیرقابل پیش‌بینی هستند و روی هر بیمار به نوعی خود را

خواهش می‌کنم،. شما هم کمی…

خواهش می‌کنم…

صدایش به سختی شنیده می‌شد.

آقا هارگریوز، من هستم

تلاش می‌کند صحبت کند.

… می‌خواهم ببینم…

سرش را روی بیمار خم کرد. »

چی؟»

می‌خواهم ببینم… انگور…

حرف می‌زد.

می‌خواهم یک بار دیگر انگورها را ببینم.

ناگهان پرستار از جایش پرید و گفت:‌ «می‌خواهد شوهرش را ببیند…. فکر می‌کنم می‌خواهد شوهرش را ببیند.»

نویسنده

جوجو مویز نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی است که در 4 اوت سال 1969 در شهر لندن بدنیا آمد. نام اصلی پائولین سارا جو مویس است که در حال حاضر در دنیا با جوجو مویز شناخته و شهرت پیدا کرده است.

این نویسنده 12 سال به عنوان روزنامه نگار و خبرنگار فعالیت می‌کرد اما از سال 2002 با انتشار اولین رمان خود پا به دنیای نویسندگان گذاشت و تا به امروز تقریبا هر سال یک رمان جدید منتشر کرده است.

در بین طرفداران رمان‌های عاشقانه نام جوو مویز بسیار شناخته شده است. او در طی سال‌ها اخیر توانسته نام خود را با فروش بالای آثار عاشقانه خود به دنیا معرفی کند.

البته این نویسنده هنوز هم گاهی روزنامه نگاری می‌کند و برای اینکه از فضای این رسانه دور نباشد برای روزنامه‌ی دیلی تلگراف مقالاتی را منتشر می‌کند.

جایزه بین المللی

جوجو مویز با اینکه بیش از 10 عنوان رمان دارد اما دو رمان عاشقانه با نام‌های من پیش از تو و من پس از تو، موجب شهرت او بیش از قبل شد. این رمان‌ها به سرعت در صدر پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفتند و سبب شد طرفداران مویز و همچنین دوست‌داران داستان‌های عاشقانه‌ی امروز دیگر توجه به عنوان کتاب، تنها با اتکا به نام نویسنده خود را به کتاب‌فروش‌ها برسانند و کتاب‌های او را بخرند.

جوجو مویز رمان‌هایی عاشقانه می‌نویسد و جزو معدود نویسندگانی است که دو بار برنده‌ی جایزه بهترین رمان‌نویس رمنتیک سال شده است.

او اولین‌بار در سال 2004 برای کتاب میوه خارجی و در سال 2011 برای کتاب آخرین نامه معشوق این جایزه را توانست از آن خود کند.

افتخارات مویز تنها با این جوایز محدود نیست؛ او پیش‌تر برای رمان من پیش از تو، نامزد دریافت جایزه‌ی کتاب گلسی انگلستان شده بود.

از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به من پیش از تو،  پس از تو، دختری که رهایش کردی، سرپناه بارانی،  میوه‌ی خارجی، اسب رقصان، یک به علاوه یک و موسیقی شب، کشتی نوعروسان، اسب رقاص، هنوز هم من، ماه عسل در پاریس، آخرین نامه‌ی معشوق، ماه عسل در پاریس، خلیج نقره‌ای، و رها در باد از آثار ترجمه شده‌ از جوجو مویز در ایران هستند که فروش خوبی داشته‌اند.

فیلم آخرین نامه از معشوق شما

این فیلم با عنوان اصلی  The Last Letter from Your Lover یک فیلم سینمایی درام و عاشقانه محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی آگوستین فریزل و نویسندگی نیک پین و استا اسپالدینگ است. این فیلم یک داستان عاشقانه با دو روایت است که بین سالهای ۱۹۶۰ و ۲۰۰۳ بین لندن و ریویرا اتفاق می‌افتد و براساس رمان پرفروشی به همین نام از جوجو مویز ساخته شده‌است. فلیسیتی جونز، کلوم ترنر، جو آلوین و شیلین وودلی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان در دو دوره زمانی متفاوت می‌گذرد و درباره جنیفر استرلینگ، یک زن خانه‌دار در سال ۱۹۶۰ و الی هاورث یک روزنامه‌نگار امروزی و اینکه چگونه هر دوی آن‌ها مجذوب نامه‌ای می‌شوند که به طور تصادفی پیدا می‌کنند.

آخرین نامه از معشوقه شما در ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱ توسط نتفلیکس در سالن‌های منتخب و در ۶ اوت ۲۰۲۱ توسط استودیوکانال در پادشاهی متحده به نمایش درآمد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *