ملو بوک
0

معرفی و بررسی رمان ارباب حلقه ها و فیلم آن

ارباب حلقه ها
بازدید 1129

ارباب حلقه ها یکی از معروف‌ترین و تاثیرگذارترین کتاب‌های قرن 21 است. اگر در ادبیات فانتزی دنیا بخواهیم تنها یک رمان معرفی کنیم حتما این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم. جان رونالد تالکین نویسنده انگلیسی این مجموعه داستان در قالب حماسی و فانتزی را در طول 12 سال نوشت.

نام هر کدام از قسمت‌های این مجموعه به ترتیب: یاران حلقه، دو برج، بازگشت پادشاه است. در این بخش از ملوبوک قصد داریم نگاهی به این رمان و فیلم آن داشته باشیم.

یاران حلقه اولین جلد از ارباب حلقه ها

این کتاب نخستین جلد از رمان سه جلدی ارباب حلقه ها است. این رمان حماسی در سرزمینی خیالی به نام میانه اتفاق می‌افتد.

داستان یاران حلقه‌ از ماجرایی آغاز می‌شود که در رمان هابیت به آن اشاره شده است. بیلبو موجودی از نژاد هابیت است. بیلبو در غاری حلقه‌ای می‌یابد اما او از قدرت آن حلقه اطلاعات دقیقی ندارد. تنها می‌داند که با در دست انداختن حلقه ناپدید می‌شود.

دو برج دومین جلد از ارباب حلقه ها

این کتاب دومین سری از این رمان است. رمان دو برج با فروپاشی یاران حلقه‌ها نیز آغاز می‌شود. آراگون متوجه این موضوع می‌شود که برومیر در نبرد با ارک‌ها مرده است و همچنین مری و پیپین نیز اسیر شده‌اند.ارک‌ها این پیشگویی را شنیده‌اند که یکی از هابیت‌ها حلقه‌ای در اختیار دارند که به صاحب خود قدرتی شگرف می‌بخشد و به اشتباه گمان می‌کنند مری و پیپین صاحب آن حلقه هستند.

بازگشت پادشاه

سومین و آخرین کتاب از سری این رمان است. از این کتاب فیلم بازگشت پادشاه ساخته شده است. در پایان این رمان گندالف و پیپین از تئودن و سواران روهان جدا می‌شوند. رمان بازگشت پادشاه با سفر این دو به شهر میناس تیریت شهر اصلی گوندور آغاز می‌شود.

ارباب حلقه ها از کتاب تا فیلم سینمایی

ارباب حلقه ها

کتاب ارباب حلقه ها در چاپ و فروش نیز رکورد ویژه‌ای ثبت کرده است. این کتاب موفق شده است عنوان بهترین کتاب منتشر شده قرن را از آن خود کند. همچنین فیلم سینمایی این کتاب در فروش گیشه نیز فروشی 1 میلیارد دلاری را کسب کرده است.

فیلم سینمایی این کتاب از معدود فیلم‌های تاریخ سینما است که در جشنواره اسکار توانسته است در تمامی بخش‌ها کاندید شود و 4 اسکار سینمایی را از آن خود کرده است.

سه‌گانه ارباب حلقه ها به کارگردانی پیتر جکسون از آن فیلم‌هایی است که طیف بسیار گسترده‌ای از مخاطبین را به خود مجذوب می‌کند. این آثار بسیار سرگرم کننده و جذاب است.

گفتنی است که این آثار با چنین تعاریفی، به خوبی از صنعت سینما سود برده و در بحث تکنیک و قدرت به خوبی ظاهر شده است.

در ساخت محتوا همچنین اشارات فلسی با تیکه بر مباحث افسانه‌ای و اسطوره‌ای اثری جذاب را برای مخاطب به ارمغان آورده است.

درواقع این سه‌گانه پر هیجان و قصه‌گویی دقیق و ماهر است که با وجود طولانی بودن به هیچ عنوان خسته‌کننده نیست.

باید به این موضوع اشاره داشت به ندرت پیش می‌آید که شما فیلمی چهار ساعته را به تماشا بنشینید و حین تماشا متوجه گذر زمان نشوید.

این در ساخت جلوه‌های ویژه خوش درخشیده است. گرچه از لحاظ تکنیک کارگردانی حرف جدیدی برای گفتن نداشت اما از تمامی امکانات سینمایی به خوبی و به درستی بهره برده است.

این سه‌گانه در گیشه، جذب مخاطب و همچنین از نظر سینمایی و هنری، اثری موفق بوده و در رده‌ی ماندگارترین سه‌گانه‌های تاریخ سینما قرار گرفت.

یاران حلقه

قسمت اول از ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه، فیلمی سه ساعت و نیم که با وجود اتفاقات هیجان‌انگیز و شگفت‌انگیز مخاطب متوجه گذر زمان نمی‌شود. حفظ ریتم در طول فیلم به گنه‌ای است که بیننده احساس خستگی نکند. پتر جکسون پیش از کسب بودجه مناسب برای ساختن ارباب حلقه‌ها، با ساختن چند فیلم مستقل اما در عین حال خیره کننده، توانست اعتماد هالیود را جلب کند. این کارگردان در ادامه مسیر هنری خود به سراغ آثار تالکین رفت تا با اقتباس از آن‌ها آرزوی بزرگ خود را محقق سازد.

فیلم یاران حلقه در سال 2001 منتشر و بر پایه رمان یاران حلقه 1954 ساخته شد.

تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده باری ام آزبرن، جکسون، فرن والش و تیم سندرز بوده و فیلم‌نامهٔ را فرن والش، فیلیپا بوینس و جکسون نوشته‌اند.

وقایع این فیلم در سرزمین میانی رقم می‌خورد و داستانش دربارهٔ ارباب تاریکی سائورون است که به دنبال حلقه یگانه است. این حلقه بخشی از روح او را در بر می‌گیرد و با آن به قدرت خود بازمی‌گردد. مسئولیت نگه‌داری از این حلقه در نهایت بر عهده هابیت جوان، فرودو بگینز می‌شود.

گروه بازیگران این فیلم متشکل از الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت، جان ریس-دیویس، بیلی بوید، دامینیک مانهن، اورلاندو بلوم، کریستوفر لی، هوگو ویوینگ، شان بین، ایان هولم و اندی سرکیس ایفای نقش می‌کنند.

ارباب حلقه‌ها دو برج

این فیلم در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و بر پایه جلد دوم رمان ارباب حلقه‌ها ساخته شده است.

تهیه‌کنندگی قسمت دوم ارباب حلقه‌ها بر عهده‌ی باری ام آزبرن، فرن والش و جکسون از فیلم‌نامه‌ای به ‌قلم والش، فیلیپا بوینس، استیون سینکلر و جکسون بوده‌است.

گروه بازیگران این فیلم متشکل از الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت، برنارد هیل، کریستوفر لی، بیلی بوید است.

داستان از جایی شروع می‌شود که نیروهای سائورون رو به افزایش هستند و او متحدهای جدیدی بدست آورده است. ارتش سارومان اکنون آماده حمله به آراگورن و مردم روهان است. از طرفی دیگر یاران حلقه از هم پاشیده اند و فرودو و سم با امید اندکی که باقی مانده به سمت موردور می روند. متحدان جدیدی به آراگورن، و مری و پی پین پیوسته‌اند، و آن‌ها باید از روهان دفاع کرده و بر آیزنگارد بتازند. در همین حال سائورون در حال پایه ریزی یک حمله بزرگ به گاندور است، و جنگ حلقه در حال آغاز می‌باشد.

این فیلم از سوی منتقدان و تماشاگران مورد استقبال قرار گرفت و آن را نقطه عطفی در صنعت فیلم‌سازی و دستاوردی در ژانر فیلم فانتزی نیز درنظر گرفتند. همچنین این فیلم برای کارگردانی، سکانس‌های اکشن، نقش‌آفرینی‌ها و گرافیک رایانه‌ای مورد تحسین قرار گرفت.

ارباب حلقه‌ها: دو برج در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار نامزد دریافت شش جایزه از جمله بهترین فیلم شد و در نهایت توانست جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه‌های تصویری را کسب کند.

ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه

این فیلم بر پایه جلد سوم رمان ارباب حلقه‌ها ساخته و در سال 2003 منتشر شده است.

همچنین این فیلم آخرین قسمت از این سه‌گانه است و توسط باری ام آزبرن، جکسون و فرن والش تهیه شده‌است.

بازگشت پادشاه دنباله طرح داستانی دو برج است. داستان از آن جایی شروع می شود که سم و فرودو با گالوم برای نابودی حلقه در راه رسیدن به کوه هلاکت وارد بیابان داگولد می‌شوند و این در حالی است که حلقه در گردن فرودو بوده و او فشار زیادی را تحمل می‌کند.

از طرفی گاندولف، آراگورن، لگولاس و گیملی در حال اتحاد نیروهای خود برای جنگ با سارومان و نیروهای او در میناس تیریث هستند.

این فیلم در توانست ۱۱ جایزه اسکار را به دست بیاورد و با فروش ۱٫۱ میلیارد دلاری خود ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان تا سال ۲۰۰۳ شود.

ارباب حلقه‌ها تنها فیلمی است که توانسته تمام نامزدی‌های خود در جوایز اسکار را از آن خود کند و از این بابت هنوز رکورد دار است.

در حال حاضر ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه با فروشی بالغ بر ۱٫۱۴۲ میلیارد دلار، بیست و چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان به حساب می‌آید.

گفتنی است این فیلم در هفتاد و ششمین دوره جوایز اسکار در ۱۱ رشته نامزد گردید که توانست همه آن‌ها را از آن خود کند. اما در زمینه بازیگری، به علت عدم حضور بازیگران مشهور، در هیچ‌ کدام از رشته‌های بازیگری نقش اول و مکمل مرد و زن نامزدی نداشت.

جمع بندی

سه گانه‌ی ارباب حلقه‌ها با داستانی جذاب و گیرا، بیننده را میخکوب کرده و در تمامی وجوه یک فیلم اعم از: کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین،بازیگری و … خوش درخشیده است.

تمامی قسمت‌های این سه گانه هرکردام چهار ساعته است که هیچ‌گاه از ریتم نمی‌افتد و همچنان برای مخاطب شگفت انگیز و غافلگیر کننده است.

این سه گانه داستانی اسطوره‌ای و دقیق را روایت می‌کند و از مفاهیمی بنیادین سخن می‌گوید.

ارباب حلقه‌ها از هر منظری که نگاه کنید موفق ظاهر شده است، پروژه‌ای عظیم که تنها پتر جکسون می‌توانست از پس اجرایی کردن آن بربیاید.

فیلمی که هر چند که از مسائلی بنیادین سخن می‌گوید؛ اما حین تماشایش به کلی از زندگی خود جدا خواهید شد و وارد جهان شگفت انگیزی می‌شوید که همه‌ی عناصر سینمایی دست به دست هم داده‌اند تا به رهبری پتر جکسون به زیبایی هر چه تمام‌تر برای شما نمایان شوند.

حین تماشای این فیلم، بدون این‌که تلاشی کنید، برای چهار ساعت تمامی دغدغه‌های زندگی‌تان را فراموش خواهید کرد و در طول این مدت در جهانی زندگی می‌کنید که حتی در رویاها‌یتان هم نمی‌توانستید آن را به این زیبایی و شگفتی ترسیم کنید.

ارباب حلقه‌ها با داستانی جذاب و غیرقابل پیش بینی مخاطب را در هر سنی مجذوب خود ی‌کند.

تجربه‌ی دیدن این سه گانه، بدون شک از خاطره‌انگیزترین تجربیات هر فیلم‌باز و عاشق سینمایی است که به قصه‌ها، فانتزی‌ها، رویاها و زیبایی‌ها اهمیت می‌دهند.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *