ملو بوک
0

2 کتاب از نویسندگان زن برنده جایزه نوبل

جایزه نوبل ادبیات
بازدید 619

بسیاری از نویسندگان در آرزوی جایزه نوبل ادبیات هستند تا با این کار نام آثار ادبی خود را جاودانه و ماندگار کنند.

تاکنون تعداد کمی از زنان این امکان را داشته‌اند که برنده جایزه نوبل شوند. باید به این موضوع اشاره داشت که تنها 17 زن تا به حال برنده جایزه نوبل شده‌اند.

برخی از افراد آکادمی نوبل را به نگاه جنسیت زده نیز متهم می‌کنند.

در این بخش از ملوبوک قصد داریم با دو اثری آشنا شویم که توسط نویسندگان زن نیز برنده جایزه نوبل ادبیات نوشته شده‌اند.

کتاب سرزمین گوجه‌های سبز

کتاب سرزمین گوجه‌های سبز نوشته‌ی هرتا مولر یکی از برجسته‌ترین آثار ادبیات آلمان محسوب می‌شود. هرتا به نوشتن علاقه زیادی داشت اما به دلیل عدم همکاری با پلیس مخفی این شانس را پیدا نکرد تا کتاب‌ها و آثارش داخل کشور منتشر شوند. به همین دلیل از وطنش اخراج شد. این نویسنده به واسطه کتاب سرزمین گوجه‌های سبز برنده جوایز بسیاری شد. او در سال ۲۰۰۹ توانست جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند.

این کتاب زندگی تعدادی دانشجو را را روایت می‌کند که برای فرار از استبداد رومانی راهی کشور آلمان می‌شوند تا از فقر و فلاکت فرار کنند. مهاجرت از کشوری که به آن تعلق داریم کار چندان راحتی نیست؛ مخصوصا زمانی که مجبور به ترک کشور خود باشیم.

داستان این کتاب از جایی شروع می‌شود که چهار دانشجوی رومانیایی که در شرف کشته شدن به دست ماموران حکومتی هستند؛ سخت تلاش می‌کنند تا بتوانند از کشور خود خارج شوند.

رومانی قرار بود روزی بهشت سوسیالیستی باشد اما به جهنمی برای مردمش تبدیل شد که فرار را بر قرار ترجیح دادند.

رمان سرزمین گوجه‌های سبز روایتی از کشوری است که بر اساس آرمان‌هایش قرار بود در مقابل استبداد بایستد و مردم در آن زندگی کنند اما اکنون سرزمینی پر از ترس، فقر و وحشت شده است. حکومت استبدادی به تمامی ابعاد زندگی مردمش نفوذ کرده است و جوانان دیگر امیدی به فردای خود در این دیار ندارند.

دیکتاتور رومانی یکی از کنترل‌گر‌ترین حکومت‌های جهان را ایجاد کرده بود. این حکومت حتی در خصوصی‌ترین و جزئی‌ترین مسائل زندگی اتباع کشور خود دخالت می‌کرد.

این اثر علاوه بر نقد حکومت دیکتاتوری چائوشسکو تلاش می‌کند تا اخلاقیات و فرهنگ ایجاد شده در این سرزمین را به نمایش بگذارد.

کتاب نیایش چرنوبیل

سوتلانا آلکسویچ نویسنده و روزنامه‌نگار بلاروسی در سال 1948 متولد شد. این نویسنده انواع سبک‌های ادبی را امتحان کرد اما در نهایت به این نتیجه رسید که وقایع نگاری مستند شیوه مورد علاقه او است. او به دلیل انتقاد نسبت به حکومت بلاروس بیشتر عمر خود را در تبعید و دور از وطن نیز گذرانده است.

سوتلانا در سال 2015 ، به دلیل روایت‌های چندصدایی که نشان‌دهنده‌ی شجاعت و رنج مردم است از طرف آکادمی سوئد، موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل شد. او اولین شهروند بلاروسی است که موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است.

حتما درباره حادثه انفجار نیروگاه چرنوبیل شنیده‌اید. یکی از بزرگترین فجایعی که بشر در آن دست داشته و منجر به نابودی طبیعت و هزاران نفر شده است، حادثه‌ی چرنوبیل است. این حادثه موجب تخریب جنگل‌ها، زمین‌های کشاورزی و آلوده شدن منابع آب شد همچنین جان میلیون‌ها انسان را به خطر انداخت. سوتلانا در کتاب نیایش چرنوبیل بی‌طرفانه به صورت مستند حادثه‌ی چرنوبیل را از زبان شاهدان و حاضرین در صحنه روایت کرده است.

نویسنده در تلاش بوده تا با جمع‌آوری تمام این روایت‌ها، چهره‌ای واقعی از حادثه و رفتار دولت، نشان دهد. فاجعه چرنوبیل در اتحاد جماهیر شوروی رخ داد و دسترسی آزادانه خبرنگاران به آن ناممکن بود. گفتنی است هنوز به طور دقیق از ابعاد فاجعه و تعداد جان‌باختگان رقم دقیقی وجود ندارد.

در بین افراد مصاحبه‌ شونده افرادی از تمام طیف‌های جامعه مثل آتش‌نشان‌ها، فیزیک‌دان‌ها، سیاست‌مداران و مردم عادی دیده می‌شوند.

کتاب در خلال داستان فاجعه چرنوبیل بیش از آ‌نکه به علت وقوع فاجعه‌ بپردازد، مواجهه‌ی مردم با آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و تاثیر این فاجعه‌ی‌ عظیم انسانی را بر زندگی و روان آسیب‌دیدگان به تصویر می‌کشد.

اینستاگرام

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *